Continurooster

Een paar jaar geleden was er een poll via school. Of de ouders een continurooster zagen zitten. Onze kinderen waren nu nog tussen de middag een uur thuis en school wilde daar eigenlijk wel van af. Daar kwam het op neer.

Ik moest er niet aan denken, een continurooster. Die kinderen de hele dag op school, weg vrij uurtje thuis. Mijn oudste zat toen nog in groep 3 en de jongste moest nog beginnen in groep 1. Tussen de middag was het ideale uurtje om vriendjes en vriendinnetjes mee te nemen om te spelen. Na een uur gingen ze weer naar school. Dus je zat nooit verplicht langer dan een uur met een ander kind dat ongevraagd in elk kastje van je keuken zat, niets lustte, constant zijn zin wilde hebben of een ander ding deed waar je eigenlijk totaal niet op zat te wachten. Een uur was prima, daarna lekker naar school en na school gewoon mijn eigen kinderen thuis.

Ik was natuurlijk een van de weinige. Ik ben namelijk altijd thuis geweest voor de kinderen. Gelukkig kon dat altijd. Ik heb nooit problemen gehad met de uurtjes tussen de middag thuis. Toen het continurooster werd ingevoerd kwamen er vriendjes en vriendinnetjes na school spelen. En die kan je niet na een uur naar huis sturen als je ze strontvervelend vindt. Nee die worden pas (als je geluk hebt) na 2 uur opgehaald.

Vanmorgen vroeg ik aan de kinderen of ze tijdens de pauze misschien iets leuks konden maken voor oma. Die is namelijk bijna jarig. Dat mocht niet kreeg ik te horen.
Sinds corona heeft school ook de regel dat je helemaal niet meer mee naar binnen mag, een keer per week is er inloop. Eigenlijk heb ik geen idee wat er gebeurd op school. Daar waar ik vroeger elke ochtend mee naar binnen mocht, kinderen in die 10 minuten een beetje leerde kennen en de ouders, dat is niet meer. Ik heb dus geen idee of het waar is dat de kinderen niet mogen knutselen in hun pauze, maar ik hoor het vaker thuis als ze gezellig met mij de dag bespreken onder het genot van een kopje thee. Ik hoor verder geen verontrustende dingen dus ik voel ook geen drang om de school hier op aan te spreken. 

Bij ons zijn het niet de juffen en de meesters die tijdens de pauze in de klas op letten. Maar er zijn overblijfouders ingevlogen. Die hebben denk ik niks beters te doen dan 3 kwartier midden op een dag in een klas vol met vermoeide, baldadige, snotterende kinderen te zitten. Hulde aan deze ouders hoor, ik vind het leeskwartiertje al een hel. Maar ze hebben er niet voor geleerd, ze moeten een hele klas die drie kwartier in het gareel houden. Dan kan ik mij voorstellen dat je dan één lijn trekt. Of allemaal naar buiten of allemaal binnen naar het Klokhuis kijken. Een tekening voor oma dat gaat gewoon niet. Stel je voor dat iedereen opeens wilt gaan kleuren. Dan is de choas natuurlijk niet meer te overzien. 

Het continurooster heeft natuurlijk ook zijn voordelen. Als je werkt is dit natuurlijk een fantastisch iets. Het rooster bij ons op school is tot 14.45 uur dus het scheelt toch weer overblijf en opvangkosten. Ik werk nu ook tijdens de schooltijden. Anders verveel ik me en een extra zakcentje is natuurlijk altijd mooi meegenomen. Vrijdag is de verjaardag van oma, de tekening maken ze thuis maar, gezellig thuis met een kopje thee erbij.



Reacties

Populaire posts