Stemmen

Vandaag gaan we naar de stembus. Althans ik, want als je niet stemt moet je ook niet zeiken. Dat is mijn standpunt. Dit keer ga ik stemmen voor de provinciale staten en de waterschappen. We hebben het recht om te stemmen op een partij waarvan wij vinden dat zij het beste voor hebben voor de provincie. Vergeet niet dat het hierbij dus ook gaat om de verdeling van de zetels in de eerste kamer. 

Dat betekent dat als jij het belangrijk vindt dat er meer natuur komt en er meer aan klimaatbeheersing wordt gedaan in jouw provincie je moet gaan stemmen op een partij die zich daarvoor inzet. Dat zou je kunnen doen natuurlijk. Je kan ook op de A12 met je spandoek gaan staan. Of jezelf vastketenen aan een boom. Dat mag allemaal in dit land. Nou ja ze hebben liever niet dat je op een snelweg gaat staan, maar dat kan je natuurlijk toch lekker doen.

Ik snap het standpunt van Extinction Rebellion heel goed. Natuurlijk is het gek dat wij fossiele brandstoffen subsidiëren. Maar na verder research op het internet ben ik er wel achter gekomen dat het allemaal zo simpel niet is. Sterker nog het komt erop neer dat als we in een keer zeggen dat we deze bedrijven geen belastingvoordeel meer geven ze wel ergens anders in de wereld het klimaat gaan bevuilen. En geloof me in veel landen buiten de EU nemen ze het allemaal niet zo nauw met het klimaat. Als het maar geld oplevert. En we hebben nu eenmaal die fossiele brandstoffen nodig. Daar ben je niet in een keer vanaf. Ik hoop dat de leden van XR ook gaan stemmen. De provinciale staten en de waterschap is erg belangrijk, ook voor het klimaat. Uiteindelijk bepalen wij wie er in de eerste kamer gaan zitten en dus ook wie er als laatste over een wetsvoorstel stemt.

Ik vind het altijd een beetje lastig. Politiek is een zware kost als je het mij vraagt. Over het algemeen blèren we allemaal een hoop op social media. We weten allemaal hoe het moet en we weten ook allemaal hoe we het zouden aanpakken.
Maar als het allemaal zo makkelijk is, waarom veranderen sommige dingen dan niet? En als we allemaal al jaren zo’n hekel aan Rutte hebben waarom is hij dan nog steeds premier?

De leden van XR weten in ieder geval wel heel duidelijk wat zij willen. Dat is bij mij wel anders. Na het invullen van de stemwijzer ben ik het met bijna elke partij tussen de 55% en 65% eens, wat helemaal niet opschiet als je niet weet op wie je moet stemmen. Voor het stemlokaal bekijk ik nog snel nog wat verkiezingsprogramma’s op mijn telefoon en loop ik naar binnen, ik heb mijn keuze gemaakt.

Reacties

Populaire posts