Overgang

"Wat zijn de symptomen van een vervroegde overgang?" Ik typ het toch maar in op Google. De laatste tijd voelt mijn hoofd aan alsof er van binnen uit een ballon opgeblazen wordt en ik kan zomaar uit het niets het gevoel hebben dat ik moet huilen. De wereld is kapot, mijn man houdt niet meer van me en de kinderen hebben niks aan mij als moeder zijn gedachten die regelmatig voorbij komen.

"Één van de belangrijkste dingen waaraan je kan merken dat je in de overgang zit is dat je ongesteldheid stopt", lees ik op Google. Het probleem is wel dat ik al 4 jaar niet meer ongesteld wordt door een behandeling bij de gynaecoloog. Mijn menstruaties waren zo hevig dat ik met 2 onderbroeken, een maandverband met vleugels en een tampon de stroming bloed tegen probeerde te houden. Boven mijn bekken en bij mijn onderrug deed het zo’n pijn dat ik dacht dat ik weeën had en ik voelde mij vooral 3 dagen van die ellendige week heel smerig, dik en ellendig.

De ongemakken als pijn en de gedachten dat ik niet goed genoeg ben hebben na mijn behandeling nog een paar maanden aangehouden maar ik weet al 3 jaar niet meer wanneer ik ongesteld zou moeten worden. Het bloeden is helemaal gestopt. Wat natuurlijk een feest is, ik voel me vrijer dan ooit. Omdat mijn man ook geholpen is, is anticonceptie niet meer nodig. Ik hoef me geen zorgen meer te maken of ik de pil wel geslikt heb, ik hoef niet meer uit te rekenen of ik uitkom met mijn menstruatie als we op vakantie gaan. Geen tampons meer in elke tas, jas en broekzak. En de kleding aan doen die ik wil, elke dag. Zonder mij zorgen te hoeven maken welke soort onderbroek ik aan moet en of je het doorlekken zal gaan zien mocht dit het geval zijn.

Het maakt helemaal niet uit of ik weet of ik in een vervroegde overgang zit, bedenk ik me. Er is niks meer aan te doen, ik ben een vrouw. Vrouwen moeten hier mee dealen. In plaats van dat je lichaam op een bepaalde leeftijd zegt “joh we kappen met die bloedrige ellende” fuckt je lichaam je met andere ongemakken. Je krijgt hoofdpijn, de hormonen schieten door je lijf en als je geluk hebt krijg je er ook nog opvliegers bij. Ik zal het moeten accepteren, het waren 4 mooie jaren. De volgende ellende zit er aan te komen.

Reacties

Populaire posts